Vejen til respekt

Morten Messerschmidt medlem af Europa-Parlamentet for DF skrev fornylig i et debatindlæg (du kan læse det her https://llk.dk/2rozx8) at det er inklusion og forståelse, som er grunden til at nogen børn mangler respekt overfor lærere og pædagoger i folkeskolen. Vejen til respekt er fransk autoritet, formelle titler og konsekvens. Jeg er meget uenig med Morten Messerschmidt!

Jeg er skolepædagog og jeg ved at jeg ikke opnår børnenes respekt ved at være autoritær og skælde ud. Min viden og erfaring fortæller mig at ved den praksis opnår jeg faktisk præcis det modsatte. Jeg skal istedet arbejde intensivt for at få børnenes respekt.

Vi skal respektere børnene

Sille var altid vred eller ked af det, når vi mødtes. Hun gik ikke i min klasse og vi havde kun perifær kontakt i SFOen. Det var ikke et sjældent syn at hun smed sig på gulvet og skreg eller sendte alverdens skældsord i de voksnes retning. Næsten alle hendes møder med en voksen endte med skæld ud også for mit vedkomne.

Jeg reflekterede over det og jeg tog en beslutning, det skulle være slut. Derfor begyndte jeg hver gang vi mødtes, selv hvis bare det var tilfældigt møde på gangen anerkendte hvad jeg nu kunne positivt. Til at begynde med kunne det føles kunstigt, men pludselig blev det en naturlig handling og den negative spiral mellem Sille og jeg var brudt. Samtidig gav jeg Sille lov til at være vred, men hun skulle ikke lade det gå ud over hverken mennesker eller ting omkring hende. Jeg gav mig tid til at lytte til hendes frustration og hvad der havde udløst vreden.

Der gik ikke længe så begyndte Sille selv at henvende sig til mig når der fx var en konflikt hun ikke kunne løse selv. Sille havde opdaget hun kunne stole på mig, at jeg respekterede hende, som menneske og derfor respekterede hun også mig.

Benhårdt pædagogisk arbejde

Uvidende mennesker, som Morten Messerschmidt ser det som blødsødenhed, men det er lige præcis det modsatte det er benhårdt pædagogisk arbejde. Og det er sådan vi opnår børnenes respekt. Frygt og skæld ud er aldrig vejen. Udfordringen er at ressourcerne er knappe i den danske folkeskole og derfor er tiden til en handling med Sille altid en prioritering, sådan burde der ikke være.

Det giver respekt!

Børnene i skolen har brug for pædagoger og lærere, som kan møde børnene der hvor de er. Pædagoger og lærere, som har tiden og overskud til lytte. Pædagoger og lærere, som har tid til tilrettelægge aktiviteter både individuelt og fælles, så alle børn oplever at være med og få succes på den ene eller anden måde.

Så mit forslag er, at hvis respekten skal have lidt hjælp, så skal minimumsnormeringer i fritidstilbud være lovbestemt. To voksen ordning skal være en mulighed i alle lektioner fra 0. kl til 9. kl. Støtte skal gives hele dagen til de børn, som har brug for det og det både i skole og fritid. Pædagoger og lærere skal have tid til at reflektere over børnenes og egne handlinger, så de kan være velforberedte i mødet med børnene og i deres pædagogiske praksis.

Det vil give respekt!

Kommentarer