Kæft trit og flere knus.. men nogen glemte det med knus!

Da jeg henter min søn Noah forleden, er det første han siger ”Hej mor. Må jeg se Disney når vi kommer hjem?” Hvortil jeg svarer ”Hej skat, dejligt at se dig. Nej det må du ikke!” Der så starter en seance uden lige. Noah græder meget højlydt, og råber at han bare VIL se Disney. For ikke at fremstille mig selv som totalt nej siger, må jeg hellere tilføje, at vi lige for tiden arbejder meget med grænser. Dertil har Noah en del grovmotoriske vanskeligheder, og vi prøver derfor at præsentere ham for fysiske aktiviteter. Seancen fortsætter hele vejen hjem. Min 5 årige søn råber og skriger. Folk kigger ud af vinduerne. Et ældre ægtepar åbner endda hoveddøren, for at se hvad i al verden der foregår ude på vejen.

Hjemme i gangen står Noah med røde øjne, snot der når ned i munden, og total våde og røde kinder…

Noah: Mor jeg synes du er giga dum!!

Mig: Jeg bryder mig ikke om du siger jeg er dum.

Noah: Men det synes jeg du er!

Mig: Det må du også gerne synes. Jeg bryder mig bare ikke om at du siger det til mig. Kan du ikke nøjes med at tænke det?

Noah: Jeg må da selv bestemme hvad jeg siger!

Mig: Øhh ja, det må du jo. Men jeg synes ikke det er rart når du siger jeg er dum.

Noah: Men det er ikke det samme kun at tænke det.

Og dèt kender jeg jo så udmærket selv. Jeg fortæller gang på gang kæresten når jeg synes han er røv irriterende, ligesom jeg heller ikke holder mig tilbage med at fortælle familie, veninder og kolleger at jeg har en anden holdning end dem.

 

Senere samme aften ser jeg programmet kæft trit og flere knus på DR 1, og sidder tilbage med en meget grim mavefornemmelse. For dem der ikke er opdateret på programmet, handler det om behandlings hjemmet Schuberts Minde. Eller det vil sige, det handler vel egentlig om måden hvorpå man fra behandlings hjemmets side behandler unge mennesker i alderen 6-17 år. Unge mennesker med psykosociale og emotionelle problemer.

Jeg har selv arbejdet på døgninstitution, og må sige jeg er rystet over de metoder personalet fra Schuberts Minde gør brug af!

Jeg undrer mig bl.a. over brugen af fastholdelse og magtanvendelse, og bliver stødt over, at personalet lader til at brude det som et ganske almindeligt pædagogisk værktøj.

Vi taler om, at der sidder tre fuldvoksne mænd og en kvinde, oven på en meget tynd og ikke særlig muskuløs teenagepige. Hun råber og skriger, med hvem ville ikke gøre det i hendes situation? De bliver ved med at sige til hende, at de først giver slip når hun er faldet ned.

Det ville svare til, at jeg tidligere på dagen, havde kaster mig oven på Noah, for at presse hans lille krop ned i gulvet, og sagt til ham, at jeg først ville give slip når han var faldet ned.  Er klar over at Noah jo ikke er et behandlingskrævende barn, og derfor ikke kan sammenlignes med de unge fra Schuberts Minde, men jeg tænker det handler om hvad vi signalerer til vores børn, og hvordan vi håndterer konflikter med andre mennesker.

Noah lærte lektien, og ved at jeg ikke bryder mig om at blive kaldt dum. Han ved også, at det er okay at synes andre mennesker  kan være dumme og irriterende, men vælger man at sige det højt, kommer der en reaktion, som man så må tackle. Han er på opdagelse i livets skole om relationer til andre mennesker. Jeg tvivler på han havde lært denne lektie hvis jeg midt i hans oprør havde klasket ham i gulvet, blot for at demonstrere at JEG havde magten.

Udover at jeg naturligvis aldrig ville behandle mit barn som børnene på Schuberts Minde bliver behandlet, så undrer det mig, at jeg ikke oplever personalet arbejde ud fra barneperspektivet. Uanset om barnet har psykosociale og/eller emotionelle problemer, har det vel ret til at blive hørt?! Jeg kan være i tvivl om hvorvidt personalet på Schuberts Minde er bekendt med børnekonventionen!

Barnet har altid et budskab med sine handlinger uanset alder og udfordringer. Med deres pædagogiske viden burde personalet på Schuberts Minde vide, at lige netop børn og unge med psykosociale og emotionelle problemer, ofte er rigtig dårlig stillet i forhold til at kommunikere emotionelle og psykosociale relateret problemstillinger. Det siger vel sig selv?!! Når barnet eller den unge banker hånden hårdt ind i døren, kaster en kop ind i væggen, eller råber Fuck dig din luder, så er der et budskab de prøver at fortælle os. Og det er vores opgave at hjælpe dem med at få det budskab frem, hvilket man burde mene de var gearet til på et behandlings hjem!

Tror da fanden de bliver frustreret, når personalet ikke fatter hvad de mener, og oven i købet klasker dem i gulvet for et godt ords skyld.

Psykolog Bo Hejlskov elvèn der rådgiver kommuner om udsatte børn og unge, mener Schuberts Minde bør lukkes, og påpeger at personalets metoder er ulovlige og i strid med menneskerettighedskonventionen. Henrik Qvist, formand for socialpædagogernes etiske udvalg er enig, og Lisbeth Zornig Andersen, børnerådets formand, mener personalet skal dokumentere deres pædagogiske metoder.

Jeg har lyst til at diskutere med Schuberts Mindes personale, om deres pædagogiske overvejelser og metoder.

Dette er en invitation til at vi i fællesskab kan reflektere over hvordan vi i Danmark behandler vores børn og unge (på behandlingshjem)!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer