Hvorfor har pædagoger ikke forberedelsestid?

Lærerne kæmper for at kunne få lov til, at forhandle forberedelsestid i deres overenskomst. Modsvaret fra Kommunernes Landsforening er, at i andre fag bliver tilrettelæggelsen af arbejdet aftalt på den enkelte arbejdsplads.

 

Ingen fast forberedelsestid for pædagoger.

Hvis lærerne har skimtet bare en lille smule til daginstitutionsområdet, kan jeg godt forstå de siger fra. For i daginstitutionerne varierer mængden af forberedelsestid meget, fra institution til institution.

I min vuggestue har vi fx. ingen fastlagt forberedelsestid.                                                                  Vi holder møder på de enkelte stuer, men det er så sjældent og i så kort tid, at det kun er akutte problemer der kommer op.

 

Min leder og jeg har ikke de samme prioriteringer.

Det kan selvfølgeligt fremføres, at det er ledelsens opgave at sørge for forberedelsestid. Og det vil jeg gerne gå med på et stykke hen af vejen. Det hjælper bare ikke mig.

Min ledelse og jeg, har ikke nødvendigvis de samme prioriteter. Hvorfor skulle det være anderledes i daginstitutioner, end alle andre steder på arbejdsmarkedet. Ledelsen tænker, udover på børnene, også på at spare penge, effektivisere og få resurserne til at række længere.

Forberedelsestid handler om mine arbejdsvilkår. Det handler om, at jeg ikke skal forberede forældre-samtaler, mens jeg prøver at få ti børn til at sove. Det handler om, at jeg ikke skal bruge min pause på at laminere billeder til dokumentation, og det handler om at jeg ikke skal skrive afspadsering, som jeg har svært ved at få, på hver gang jeg skal have en samtale.

Hvorfor må min fagforening ikke sørge for, at jeg har ordenlige arbejdsvilkår?

 

Kommunernes Landsforening fralægger sig ansvaret.

Jeg kan godt forstå, hvis Kommunernes Landsforening vil italesætte det, som udelukkende et ledelsesproblem, når der ikke er tid til forberedelse. Det giver dem nemlig mulighed for, at skære i resurserne. De kan pålægge daginstitutionerne flere opgaver, uden at tage ansvar for om vi kan klare arbejdspresset.

Jeg kan også godt forstå, at min ledelse prioriterer børnene over forberedelsestid. I sidste ende er der jo nogle der skal passe børnene, mens jeg forbereder mig, og det koster penge. Men det bliver en ond spiral af afspadsering og gratis arbejde, fordi vi ganske enkelt ikke har tid til de opgaver vi bliver pålagt.

Og imens jeg multitakler bleskift og telefonsamtaler, kaster Kommunernes Landsforening og ledelsen  ansvaret frem og tilbage imellem sig.

Derfor vil jeg forslå at BUPL til næste overenskomstforhandling, stille krav om “af-normalisering” af pædagogernes arbejdstid.

Kommentarer