Folkeskolereform – Husk nu liige børnene !

Du skal holde tungen lige i munden for at følge med i debatten om folkeskolereformen. Lige pt. er det egentlig ikke børnene der er i fokus, men lærerne, og deres arbejdstidsafttaler. Det er også et vigtigt emne, som jeg kunne skrive stolpe op og ned om, men jeg vil nu vælge at holde fokus på de børn, som bliver påvirket af den nye måde, som deres skoledag bliver skruet sammen på.

Jeg tror på, at børn har brug for at holde fri, og jeg tror, at børn lærer rigtig meget af de aktiviteter som foregår rundt om i landets SFOer og den frie leg. Som et godt eksempel havde jeg en dreng i min 1. klasse, som generelt havde MEGET svært ved at sidde stille i undervisningssituationer, han hang mildest talt i gardinerne. Hvis ikke han lå og svømmede rundt på gulvet som en fisk lå han under sofaen. Når jeg skulle krydse ham ind, og for den sags skyld de andre børn, kogede han og de andre på stolene og ventede med spænding på at få FRI og komme i SFO. Når så han kom i SFO kunne han sidde stille i timevis hvis han kunne få lov til det. Han byggede de vildeste fly i lego, og byer af kaplaklodser, han var innovativ, selvstændig og øvede sin evne til at konstruere. Han lærte rigtig meget af den frie leg.

Sat på spidsen kan jeg være bange for, at børnene mister noget af deres evne til selv til at tage initiativ til forskellige aktiviteter, og måske evnen til selvstændigt at løse konflikter, hvis de eks. ender med kun at øve deres sociale evner i aktivitetstimer, hvor alt er voksenstyret – hvor man partout ikke behøver at være selvstændig. Intet ondt ord om aktiviteter, hvor den voksne sætter rammen, det er et rigtig godt pædagogisk udgangspunkt i mange situationer. Men børn skal også have lov til at lære at være sammen uden at den voksnes blik hele tiden er på dem. Der skal være plads til at kunne fortælle frække jokes, leve sig helt ind i deres egen fantasiverden, eller selv prøve at løse en konflikt uden med det samme at ty til hjælp fra den voksne. Til sidst, hvad med ham der sidder i gardinerne, men pludselig bliver dybt koncentreret når han først kommer i SFO- skal hans frirum bare sådan forsvinde, og skal han så bare blive siddende deroppe?

For mit eget vedkommende har arbejdet med børn i lige netop målgruppen 6-10 år været mit drømmejob, og personligt mener jeg at en SFO har rigtig meget at tilbyde børnene. Jeg tror på, at børnene har godt af den frie leg, hvor de får mulighed for at tænke kreativt og øve deres sociale færdigheder, men i en god forening med overvejede pædagogiske aktiviteter også i samspil med undervisningen, som udfordrer børnene og pædagogens evner.

Kommentarer