“Denmark has the best early childhood program in the world…”

…”so why do you come to Vietnam to learn how we are doing???”

Det var spørgsmålet jeg fik af en australsk professor i early childhood teaching, som var pædagogisk vejleder for den institution i Vietnam hvor jeg tog min 3. praktik…

Den australske professor så Danmark som et forgangsland for “democratic og creative thinkting”, noget som han skulle til at prøve at implementere i den australsk/sinagporiansk/vietnamesiske institution for 2-6årige hvor jeg var.

Institutionen var en del af  “børnehavekæden” Kinderworld som har epicenter i Singapore og det var de meget målbare, konkrete, mål- og læringsorienterede  singaporianske lærerplaner børnehaverne i Singapore, Vietnam og Kina arbejdede med da jeg kom. Det ville de til at gå væk fra og skifte til mere  kreative og frittænkende lærerplaner, for de asiatiske lande ville gerne kunne konkurrere med bl.a skandinavernes innovativitet. De ville gerne skabe borgere som kunne tænke selv og tænke demokratisk!….

Da jeg som vender hjem efter 6 mdr. hvor jeg virkelig her oplevede en masser anderledes måder at opdrage og danne børnehavebørn på (velvidende at dansk pædagogik anses af singaporianske Kinderworld for at være blandt de førende i verden), kommer jeg gudhjælpende hjem til Dk og høre politikkerne sige, at vi skal have læreplaner som dem de har i Singapore… What!?

Jeg forstår det ikke… Jeg forstår ikke Ole Henrik Hansen som vil have mere struktureret leg og læring, når en stor del af Asien (en verdensdel vi gerne vil konkurrere med) ser op til os danske pædagoger fordi vi opdrager og (ud)danner frit tænkende, fritlegende fantasifyldte børn og verdensborgerer.

MKB

Kommentarer