Vi er pædagoger og pædagogfaglige ledere i fællesskab. I vuggestuer og børnehaver. I specialinstitutioner for udsatte børn, unge og voksne. På skoler og i fritidstilbud. Fra hele Danmark.

Vi er pædagoger og pædagogfaglige ledere, der elsker vores arbejde og gerne vil gøre en forskel. En god forskel.

Men vi er også frustrerede. Frustrerede over de forhold, vi til tider må tilbyde de børn, unge og voksne, vi gerne vil gøre en forskel for. De børn, unge og voksne, der er en del af Danmark nu og i fremtiden.

Det er derfor, vi skriver blogindlæg på voresvirkelighed.dk. Og det er derfor, vi deltager på uddannelsen Pædagogisk Meningsdanner.

LyserødPæd

 

Vi pædagoger står dagligt i velfærdens trummerum, der skal sikre børn, unge, voksne og Danmark en stærk og tryg fremtid. Men alt for længe har vi været stille. Vi er hverdagens eksperter, og sammen med vores kolleger i velfærdssamfundet har vi et ansvar for at påtage os den rolle og blande os i samfundsdebatten med vores erfaringer, indsigter og viden fra det, vi alle taler om.

Ved at bruge vores ytringsfrihed – eller pligt – skal vi være med til at udvikle velfærdssamfundet og pædagogikken. Det vil vi. Vi vil være med til at skabe nye visionære forslag, og vi vil være med til at sætte dagsordenen for fremtiden.

Når vi kræver, at politikere og ledere tager større ansvar, må vi også stille høje krav til os selv. Som pædagogiske meningsdannere vil vi blogge, skrive, tweete, arrangere. Vi vil gøre vores for at sætte en ny dagsorden, baseret på vores mange erfaringer i den pædagogiske virkelighed: vores virkelighed.