Legetøjsregler med et pædagogisk indhold.

I en tid, hvor der kommer rigtig mange forbud fra lovgiverne, vil jeg her til inspiration dele, hvordan vi har valgt at ”lave regler” på min arbejdsplads. Disse principper er blevet til i samarbejde mellem lærer og pædagog på Sletten skole. Men de kan sagtens bruges i daginstitutioner og lign. Det er så let bare at forbyde, men megen god læring kan gå tabt. Håber du kan lade dig inspirerer:

Kære forældre.

Angående legetøj i indskolingen.Vi har som personalegruppe på vores teammøde talt om 4 principper, som vi gerne vil have gælder, når og hvis jeres børn tager legetøj med i skolen:

1. Det er altid jer forældre, der bestemmer om jeres barn må have et givent stykke legetøj med i skolen. – Det kan være en værdifuld øvelse, at I som forældre snakker med barnet om, hvad der er hensigtsmæssigt at tage med.

2. De voksne i skolen kan altid bestemme, om legetøjet skal lægges væk, da det kan forstyrre rigtig meget, hvis barnet ikke selv kan administrere at styre, hvornår der skal leges og hvornår der skal arbejdes. – Det er en øvelse vi gerne gør med jeres børn, frem for at forbyde al legetøj. Vi mener der er en god læring i dette for eleverne. Det er altid de voksne der bestemmer.

3. Det er barnets eget ansvar at passe på sit legetøj. Det er også barnets eget ansvar, hvis det låner legetøjet ud, og det går i stykker. Vi kan aldrig tilbyde at hjælpe med at passe på legetøj. – Selvfølgelig har vi for øje, hvis nogen begår hærværk. Ualmindelig voldsom adfærd vil altid have vores opmærksomhed.

4. Noget legetøj (diverse kort, glaskugler og lign.) er ”byttelegetøj”. Hvis jeres barn bytter, er der byttet. – Tal gerne med jeres børn på forhånd. Tab og vind med samme sind, er en svær kunst. Men en kunst vi synes, de skal lære.

Med venlig hilsen
Personalet
Skrevet af Pia Hass, pædagog

Kommentarer