En skolepædagogs tanker om skoleaftalen

Forhandlingerne om den nye skoleaftale har praktisk talt stjålet min nattesøvn.

Jeg har gruet for at 4 års arbejde med at finde ud af hvad understøttende undervisning er, efteruddannelse betalt af Mærsk, en praksis, som giver mening for og gør en forskel for børnene. Og allervigtigst, at skolepædagogernes meningsfulde og vigtige samarbejde med lærerne ville blive fjernet med et trylleslag.

Jeg kommer til at tænke tilbage på august 2014, jeg var nyansat skolepædagog på min nuværende arbejdsplads. Både lærere og pædagoger var i en form for chok tilstand. Ingen vidste hvad vi gik i møde og slet ingen vidste hvad den understøttende undervisning var og hvad det skulle indeholde.

Jeg famlede et stykke tid, men efter et par forfejlede forsøg fandt jeg melodien, det lød fantastisk og dansen brød ud.

Jeg er klassepædagog i 0. Klasse og her arbejder jeg målrettet med børnenes trivsel, dannelse og viden om verden og om dem selv. Jeg har intet pensum vi skal nå inden sommerferie, derfor kan jeg selvom jeg går ind med en nøje gennemtænkt plan vælge at følge børnenes spor i en anden retning fx tage hånd om en konflikt, som fylder i børnenes hoveder.

Jeg arbejder intensivt og målrettet med venskaber, legen og hvordan børnene inviterer til leg. Hvordan de sætte grænser og siger stop i tide. Sammen dykker vi ned i emner, som naturen, miljøet, trafikken og kroppen. Vi arbejder kreativt på papiret og med kroppen, hvor vi bruger bevægelse, teater og sang.

Resultaterne af mit arbejde i understøttende undervisning er ikke direkte målbart fordi trivsel og dannelse kan ikke måles på en skala ligesom børnenes matematik evner. Men jeg ved, at jeg gør en forskel for jeg kan se børnene trives og blomstrer på grund af mit arbejde i den understøttende undervisning, men også pga mit samarbejde med lærerne.

Vores fagligheder står stærkt sammen og fordi vi oplever børnenes styrker og udfordringer i forskellige rammer og arenaer, kan vi sammen arbejde for at børnene får det bedste ud af skolen.

Jeg ser det, som noget positivt at politikerne gerne vil styrke den understøttende undervisning.

Jeg håber dog at politikerne vil lytte til os skolepædagoger, som har udført og forfinet vores praksis siden 2014 og ikke tager deres beslutninger udelukkende ud fra hvad de mener understøttende undervisning skal være.

 

Kommentarer