Når vi står sammen står vi stærkt

Regeringen vil ændre på folkeskolereformen med syv tiltag.

Nogen klapper i hænderne over dette, men er det udsigten til flere faglektionerne eller at børnene får hele 20 minutter før fri fra skole, som begejstre? Eller er det måske i virkeligheden fordi det ser ud til at pædagogerne bliver “sat uden for døren” i og med den understøttende undervisning stortset skal afskaffes?

Måske er det ikke rigtigt. Dog behøves du ikke at følge meget med på de sociale medier for at gennemskue, at det ikke er alle, som mener, at pædagogerne har en plads i folkeskolen.

Fornylig blev der bragt en artikel, hvor det fremgik at antallet af lærerstillinger var faldet og at antallet af pædagogstillinger i skolen var steget tilsvarende. Og det blev mere end antydet at det havde en sammenhæng.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor der er mindre lærere ansat nu end tidligere. Men jeg ved at tallene bliver sammenholdt forkert, så det ser ud som om pædagogerne har overtaget skolen og den fagfaglige undervisning. Virkeligheden er dog en helt anden vi er desværre blevet væsentligt mindre skole- og fritidspædagoger.

Min kollega Sara, som er lærer undrede sig også. Sara kigger på mig hen over forberedelses bordet og siger med undren i stemmen. “Marianne, jeg læste igår at der bliver ansat pædagoger istedet for lærere og det kan jeg ikke forstå. For jeg synes I bliver mindre og mindre. Ikke bare her, men også når jeg snakker med kolleger fra min gamle skole. Det er godt nok ærgerligt.”

Og ja det er helt rigtigt vi er ikke blevet flere.

Antallet af pædagoger i skole og fritid faldet siden 2009 faktisk er der 10% mindre pædagoger ansat nu. Dette fald i antal har haft store konsekvenser for normeringerne i børnenes fritid.

Jeg tror du skal lede længe før du finder en skole- og fritidspædagog, som kan sige de har flere pædagog kolleger nu end de havde i 2013.

Hvis der skæres i den understøttende undervisning, vil antallet af pædagoger i skolen sandsynligvis falde endnu mere. Og jeg giver Sara ret i at det er ærgerligt fordi når lærere og pædagoger samarbejder på tværs af vores fagligheder får vi børnene til at vokse.

Jeg samarbejder hver dag med mine lærer kolleger. Sammen forholder vi os til børnenes virkelighed både i skoletid, frikvarter og fritid, fordi det kan vi sammen. Når vi har teammøder eller mødes tilfældigt i forberedelsen deler vi oplevelser og udfordringer, som vi reflektere over og handler på. Så kan vi sammen udvikle børnene og lave en målrettet indsats med fokus på barnets hele dag.

Vi samarbejder det bedste vi kan med de vilkår vi har for vi vil gerne samarbejdet. Jeg er glad for at jeg kan samarbejde med lærerne og jeg ved at de også er glade for at samarbejde med mig.

Det er vores allesammens skole og når vi står sammen står vi stærkt.

Lad os blive ved med det!

 

Kommentarer