Når alt går op i en højere enhed

Når alt går op i en højere enhed. Når der ikke er nogen syge, ikke er nogen der har ferie, barn syg, seniordag, omsorgsdag, indkald med den studerende, møder eller noget andet, der lige dukker op. Når alt går op i en højere enhed.

Når alt går op i en højere enhed, freder vi en pædagog til at stå for indkøringen af Jasmin. Jasmin er knap to år gammel og har været passet hjemme indtil nu, hvor familien er blevet pålagt pasning, så mor kan stå til rådighed for jobcenteret. Jasmin er utryg i de nye rammer uden mor og far. Alt er fremmed for hende, og hun forstår ikke, hvad der foregår omkring hende. Hun kan ikke forstå dansk og er kun lige begyndt at sige de første par ord på sit modersmål. Jasmin har brug for en fast voksen, der har god tid til at vise og forklare alt det, der foregår i en vuggestue. Hun har brug for at blive tryg ved en voksen, så hun tør smage på den mad, der bliver serveret, og som er helt fremmed for hende. Men først og fremmest har hun brug for en voksen, der har tid og ro til at kramme og trøste, når hun skal lære, at hendes forældre ikke har forladt hende for evigt.

Når alt går op i en højere enhed, følger vi børnenes spor og interesser legepladsen. Så synger vi ”Lille Peter edderkop” for den edderkop, som Hugo fandt. Vi maler kæmpe store og bittesmå edderkoppespind på fliserne, og vi prøver om vi selv kan gå som en edderkop. Vi følger børnenes interesse, bygger mere på og udfordrer dem, der hvor de er.

Når alt går op i en højere enhed, sidder der en pædagog ved siden af Villads i sandkassen. Villads har svært ved at lege med de andre. Han bliver hurtigt frustreret og slår eller råber, når de andre børn ikke forstår hans leg, eller rører det legetøj han leger med. Men med en pædagog ved siden af, kan han godt. Pædagogen hjælper med at sætte ord på legen, på Villads og på de andre børn. Hun siger ting som ”det er okay Villads, Clara kigger bare på, hvad det er du laver, hun synes det ser spændende ud. Skal vi finde en skovl mere, så Clara også kan være med?”, og ”Se hvor meget Clara smiler, hun bliver glad, når du giver hende en skovl” og ”Clara jeg kan se, at Villads ikke ser glad ud, han kan nok ikke lide det, når du tager sand fra hans spand, skal vi finde noget andet til dig?”. Når der bliver sat ord på handlinger og følelser, lærer Villads at navigere i de uskrevne sociale spilleregler, der får lege og fællesskaber til at fungere. Derudover føler han sig set og forstået, og det giver selvværd og selvtillid.

Når alt går op i en højere enhed, har vi rolige eftermiddage med god tid til nærvær. Så tager vi stille og roligt Otto op, når han vågner. Synger lidt på badeværelset, når han får en ren ble på, og hyggesnakker over eftermiddagsmaden. Vi går vi på legepladsen og hjælper ham godt i gang med en leg, eller måske regnede det så meget, da vi var ude i formiddags, at alt overtøj er vådt. Så bliver vi inde og ligger puslespil, mens nogle andre leger med modellervoks, og en lille gruppe spiller bold ude på gangen. Der er voksne til at lave aktiviteter med de meget vågne, og voksne til at læse bog for de mindre vågne.

Når alt går op i en højere enhed, lever vi op til det ansvar vi har som pædagoger.

Jeg kan bare ikke huske, hvornår alt sidst gik op i en højere enhed.

Kommentarer