For få pædagoger giver dårligere arbejdsmiljø…for børnene!

Klokken er 7.15 i børnehaven og jeg har sat morgenmaden klar. Rikke på 4 år træder ind ad døren med sin mor. 

“Se Louise, jeg har mit yogamærke endnu” siger hun og viser stolt sin pande, hvor der sidder et lille rundt klistermærke, som hun fik af mig i går.

Formiddagen igår var rigtig dejlig for Rikke. Jeg lavede nemlig børneyoga med hende og kun 4 andre børn. Her i den lille gruppe var nærvær, fokus, opmærksomhed, ro, fordybelse og retten til at være barn i leg. Aktiviteten yoga kunne have været en hver anden aktivitet, men det der havde betydning, var selve samværet.

“Ja jeg måtte vaske udenom” siger hendes mor og smiler stort. “Hvornår skal vi lave yoga igen?” er Rikkes næste spørgsmål og jeg ved allerede, at jeg må skuffe hende. “Der går nok lidt tid” siger jeg ærligt. “De andre børn skal jo også have yoga, og det bliver først i næste uge”, lyset slukkes i Rikkes øjne. Henvendt til moren siger jeg, “Tina har ferie, Lotte skal skrive skoleoverleveringer og i morgen er der møde med forvaltningen så…”Av en lang smøre, men Rikkes mor smiler forstående, hun ved at der ikke er råd til vikardækning i disse situationer.

Jeg prøver at sige til Rikke at vi skal udenfor at lege allesammen i dag og det jo også er sjovt.

Men jeg ved godt hvorfor Rikke synes at det var dejligt i går. I går var der ingen pædagoger til møder. Ingen pædagoger på kontoret for at dokumentere. Ingen pædagoger syge eller på ferie. Alle pædagoger var til stede for at opfylde kerneopgaven; Børnene.

Arbejdsdagen for Rikke på 4 år, bliver i dag fuld fart frem og uden meget nærvær og støtte fra en pædagog. 

Hun skal lege/indgå i sociale relationer uden en pædagog. Hun skal sidde stille til morgensamlingen med 29 andre børn og 2 pædagoger. Hun skal selv tage sin jakke og sko på. Hun skal gå over i parken på en lang række med sin yngre makker. De 2 pædagoger holder nogle andre i hånden. Hun skal se sig for i trafikken og følge dem foran. Hun skal være med i idrætslege med faste regler. Hun skal gå hjem fra parken med sin makker. Hendes makker er blevet træt og hun må trække ham afsted. Hun skal tage sit tøj af igen og ligge det på sit rum. Hun skal stå i kø for at vaske hænder på badeværelset, nogen skubber. Pædagogerne er i køkkenet og på stuen. Hun skal hjælpe med at dække bord til frokost. Hun skal selv hælde vand op. Hun skal hjælpe med at tage ud af bordet igen. Pædagogerne skal skifte ble og putte de små. Hun skal indgå i sociale relationer. Hun kommer i konflikt og henter en voksen. Rikke venter på den voksne, der trøster Anker, som er faldet. Rikke skal hjælpe med at rydde legetøjet op og gøre klar til frugt. Rikke spiser frugt med de andre børn og en pædagog i en stille stund. 

Nu begynder børnene at blive hentet, men ikke Rikke endnu. Rikke sidder med mig og 3 andre børn og læser en bog. Nu kommer Rikkes far og hun begynder at græde og vil ingenting selv. Rikke er træt. Hun har været på overarbejde hele dagen og meget har hun klaret flot og helt selv. Til sidst må Rikkes far hjælpe hende i tøjet og holde hende tæt på vej ud af døren, men hun vinker stille til mig.

Jeg ser ned på gulvet hvor Rikkes klistermærke ligger med aftryk fra sko.

Det pædagogiske arbejde handler om trivsel og udvikling for alle børn, som Rikke. Det sætter vi pædagoger en stor ære i, men vi skal være flere for at alle børn bliver set, hørt og støttet hver dag. Ingen skal overses.

Det kræver ressourcer og flere pædagoger der kan være med til give dem det.

STEM NU PÅ FLERE PÆDAGOGER I DAGINSTITUTIONEN:

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00564