Tid til forberedelse giver meget mere kvalitet for børnene.

Hvorfor skal jeg altid gå på kompromis?

Jeg mener, at det må være hver en pædagogs ret, at have tid til at forberede sit arbejde!

JEG ER PÆDAGOG.
Klokken nærmer sig 9:30 (tid til morgensamling) da det er min morgenåbningsdag, er det dermed også min morgensamling i dag og jeg glæder mig.
Der gik ikke mere end 2 uger, før vi så Ella stille sig op midt i samlingen, mens hun smilende fortalte om sin krammebamse, hvem hun havde fået den af, hvad den hedder og svarer på Arthurs spørgsmål, om hun også sover med den? Vi sidder alle voksne med gåsehud på armene og den dejligste følelse i maven.

Lille Ella 3 år i sine altid fine kjoler, som sad der i samlingen og kikkede ned i gulvet, hun var så genert og utryg og havde brug for at jeg er tæt på hende, så hun kan mærke varmen fra min hånd i hendes. Ella startede for 2 måneder siden og først efter en måned begyndte hun så småt at sige ja når vi råbte børnene op, så det var der vi skulle begynde at skubbe lidt på.
Mine kolleger og jeg havde brug for at planlægge et forløb i vores morgensamlinger, men der var bare aldrig rigtig tid til det. Som gamle garvede pædagoger, måtte vi ty til den rygsæk vi havde i forvejen og endnu engang gå på kompromis.
Så det blev i alt for lang tid, kompromiser som ikke var gennemtænkt og derfor ikke rigtig flyttede noget.

Vi ville gerne forberede en samling, som tog højde for Ellas behov, og samtidig blidt, at kunne “skubbe” hende et lille stykke videre.
Efter erkendelsen af, at det ikke rigtig rykkede noget, det vi gjorde, tog vi en beslutning om, at nu måtte vi simpelthen “stjæle” os tid til at forberede samlingerne.
Vi blev enige om, at give hinanden 15 til 20 minutters forberedelse inden morgensamlingerne. Det ville så også betyde, at der ville være færre hænder til at tage imod børn og forældre og ingen plads til spontane, pludseligt opstået forældrebehov til en snak, men det var super vigtigt for os, at få Ella implementeret i fællesskabet, som vi måtte prioritere.
Rammerne om de 15 til 20 minutter, blev et “helle” i et hjørne i afdelingen blandt børnene.
Vi fik lavet en lille planlægning som inkluderede Ellas behov. Det samme gjorde mine kolleger de morgener de har deres samlinger og hvilken dejlig følelse.

Tiden er desværre alt for tit svær at “stjæle” så selvom vi godt kunne bruge noget tid til forberedelse af et motorikforløb, der kunne hjælpe Anton med hans balance, samt et sprogforløb der kunne hjælpe Carl Johan med at finde “S” lydene, går vi alt for ofte på kompromis, finder materialerne frem i sidste øjeblik, hvilket gør noget ved min faglige stolthed, da jeg ved at kvaliteten af mit pædagogiske arbejde kunne være så meget bedre.

Det bliver bare et væsentligt meget bedre pædagogisk arbejde, hvis vi får tænkt over hvad vi laver, så det ikke bare består af rutiner og hurtige løsninger.

Hvordan får vi mere tid til at forberede vores arbejde?
I Ballerup vil have det aller bedste 0-6 års område, derfor ønsker vi det bedste forberedte pædagogiske arbejde.
Vi har brug for at være nok, så vi kan udføre og sikre den aller bedste trivsel og udvikling for vores børn.

.

.

Kommentarer