Hudsult og relationer

“Hudsult”

Rigtig mange børn og unge lider af angst.

En angst, der blandt andet viser sig ved manglende selvværd og forskellige former for selvskadende adfærd

Når vi prøver at forstå, hvad der ligger bag sådan en problematik peger pilen i retning mod “relation”

Mennesker har brug for meningsfulde relationer og at føle sig som en del af et fællesskab.

Det udfordrer os, der arbejder med de yngste børn. For hvordan kan vi – in the name of early intervention, forebygge at det kommer så vidt? Hvordan kan vi arbejde med at danne disse meningsfulde relationer?

Jeg er pædagog i en daginstitution, og jeg er vild med det🤗

Opbygning af meningsfulde relationer til og mellem børn er en kompleks størrelse. Men en ting er gennemgående og grundlæggende – fysisk kontakt!

Fysisk kontakt mellem mennesker er altafgørende for relationen, fordi vi som mennesker lærer og erfarer vis vores sanser.

Og netop fordi børn tilbringer størstedelen af deres vågne tid i daginstitution – men samtidig har brug for masser af fysisk kontakt, må jeg smøge mine pædagogiske ærmer op og gå i gang.

Berøring, massage – at tumle, at slås – der er masser af indsatsmuligheder ift. at forebygge “hudsult” og arbejde grundlæggende med relationsdannelse.

Det enkelt barns behov og personlighed bestemmer, hvor jeg skal sætte fokus, hvor jeg skal begynde min systematiske pædagogiske indsats.

Det er lige over middag. Alle børn og voksne er samlet på legepladsen. Vi leger “ståtrold”

“Du kan ikke fange mig, Trine!”

Det er Ole, der råber til mig. Han står bag højen og griner.

Jeg drejer rundt, løber den anden vej og sætter spurten ind.

Efter en kort, hæsblæsende jagt får jeg ham i en glidende takling.

“Jeg er en Ninja!”, råber jeg.

“Hjæææææælp” råber Ole og griner endnu højere.

Jeg holder Ole i et fast greb, og kildrer ham. “Hjææææælp” råber han igen, klukler og vrider sig for at komme fri.

Jeg holder ham lidt endnu, og inden jeg slipper ham fri, klapper jeg ham fast hele vejen ned ad ryggen, giver ham et knus og siger: “Tak for kampen!”

Ole smiler til mig og spørger: “skal vi lege ståtrold igen i morgen?”

“Ja, enten ståtrold eller en anden leg!” Er mit svar.

“Så er der massage”

De voksne sætter sig på højen. Flere børn kommer til.

Sara kommer hen til mig. “Vil du lave pizza på mig?” Spørger hun.

Det vil jeg.

Sara lægger sig foran mig med maven henover mine ben.

“Hvad vil du ha’ på?” Spørger jeg.

“Tomat, Ost, Ananas, Pepperoni, Champignon….”

Sara har mange ideer, og for hver gang hun nævner en ny ingrediens, skiftevis klapper, klør og kildrer jeg hende på ryggen.

Pizzaen er færdig. Mens den bliver bagt ligger Sara helt stille lidt på mine ben.

“Så er jeg færdig”, siger hun efter nogle minutter, rejser sig og går hen for at gynge.

Jeg sidder et par minutter på højen, og ser på mens hun gynger.

Mine tanker kredser om pædagogisk reaktionsarbejde og “hudsult”:

Helhedssyn
Systematik
Legende og tilgængelige voksne
Fysisk kontakt
Glæde
Nærvær…..

Tankestrømmen afbrydes af min kollega:

“Så er der kaffe”
Dejlig dag til dig.

Kommentarer