Nogle gange er det et eventyr

Nogle gange er det et eventyr.

En sund og stærk kultur i daginstitutioner er altafgørende for
børns trivsel.

Jeg er pædagog i en daginstitution – og jeg er vild med det!

En stærk kultur kommer ikke af sig selv – men kræver seriøst pædagogisk arbejde, der hele tiden finjusteres ift., hvad børnegruppen har brug for.

Ahmed er 4 år.

Ahmed er sød, kærlig, aktiv, omsorgsfuld og dybt charmerende. Men er udfordret sprogligt og følelsesmæssigt.

Når han han bliver ked af det, vred eller frustreret, glemmer han nogle gange at udtrykke sig med ord. Så slår han. Derfor bliver han ofte valgt fra af de andre børn. Det tærer på selvværdet.

Ahmed har brug for hjælp.

Ahmed har brug for de voksnes hjælp til at “sætte ord på” og til at blive “highligtet”.
Det er fredag formiddag.

Ahmed leger med “dukketeaterdukkerne” sammen med Emil. Ahmed er dragen, og Emil er kongen. Dragen vil tage kongen til fange. Men kongen vil ikke fanges. Dragen er hurtig som et lyn, og inden jeg når at reagere, slår den Emil hårdt på skulderen.

Legen stopper. Emil græder.

Jeg tager heksedukken og går hen til drengene.

“Hvad sker der drenge?”

Ahmed vil gerne fange dragen, men skal lige huske at spørge Emil, om det er okay?

“Må jeg være med?” spørger jeg og sætter heksedukken på min hånd.

“Jaaa,” råber de begge højt.

Rollerne fordeles.

Ahmed vil gerne være drillenissen nu. Emil vælger dragen. Im the witch😉. Kongen får en birolle. Ham flytter vi bare rundt efter behov.

Historien tager form.

Heksen og drillenissen bor sammen.

De tager kongen til fange. Smider ham ind i et bur.

Drillenissen kilder ham under tæerne om natten. Kongen vræler højt: “Stop med det, stoooop” Og dragen kommer til sidst til undsætning og befrier ham.

Vi leger legen mange gange.

Kl. er pludselig lidt i 11. Så er det tid til fælles samling i salen med alle de andre børn og voksne.

Jeg går hen til Ahmed og spørger: “Kunne du tænke dig at fortælle historien om heksen og drillenissen for de andre børn sammen med mig?”

Ahmed ser på mig med store øjne og spørger: ”bare dig og mig?”

“Ja, kun dig og mig.” Svarer jeg.

Ahmed svarer med et stort smil og et JA!

Vi går op i salen og gør klar.

Alle andre børn kommer og sætter sig.

Jeg sætter rammen og så….

Take it away, Ahmed!

Ahmed fortæller om drillenissen, og eventyret begynder foran alle børn og voksne.
Heksen og drillenissen fanger både kongen og prinsessen, som også er med denne gang. Drillenissen driller.

Og Ahmed bliver til nu til dragen, som befrier kongen og prinsessen. Dragen kysser prinsessen og får det halve kongerige.

Ahmed bukker med alle dukkerne en ad gangen. Børn og voksne klapper højt. Ahmed smiler og hvisker til mig: “Hvad med… jeg slutter med en salto på madrassen?”

Jeg nikker.

Ahmed tager tilløb og slutter med en salto. Alle klapper igen.

Ahmed smiler stort og ser på mig.

Jeg gengælder smilet, gir ham et stort knus og hvisker til ham,” Du er bare en dejlig og dygtig dreng.”

Ahmed småhopper ved siden af mig.

Og så er det spisetid😊

Dejlig dag til dig.

Kommentarer