Stop ipad angsten

21. oktober 2017 bragte Politikken en artikel af Milla Mølgaard og Helene Brochman med overskriften ”Mister generation ipad evnen til at tegne?”. I artiklen blev der fra flere instanser ytret bekymring om at ipad’en på næsten iglevis sugede legen, fantasien og kreativiteten ud af børnene. Dette var på baggrund af nogle tegninger, som var blevet tegnet henover en årrække af kommende 0. klasses børn. Børnene havde tegnet dem i forbindelse med en opstartssamtale med skolelederen på den friskole de skulle begynde på. De kommende skolebørn havde angiveligt gradvist mistet evnen til at tegne og være fantasifulde.

Står det virkelig så slemt til med hele den såkaldte ”Generation ipad”?

Jeg er skolepædagog og har understøttende undervisning i en 0. klasse. Og jeg blev nysgerrig og måtte undersøge om mine 0. klasses børn slet ingen fantasi og kreativitet havde. Jeg instruerede derfor, ligesom skolelederen fra den lille friskole, børnene til at tegne lige hvad de ville og hvis de ikke vidste hvad de skulle tegne måtte de tegne et hus. Og hold nu op de tegnede, farvelagde og snakkede. Flere var så opslugte at jeg til sidst måtte stoppe dem, da vi skulle videre med dagens program. Der kom i hobevis af farverige tegninger med enormt mange detaljer ud af den lille tegnesession og jeg så slet ikke det, som der blev ytret bekymring om i den ovennævnte artikel.

På min skole får børnene en ipad på lige fod med dansk og matematik bogen. Ipad’en bliver brugt både til skolearbejde og til leg. I denne uge fik min klasse udleveret deres skoleipad. Det er altid stort og for flere er det næsten juleaften. Da det stadig ikke er alle børn, for hvem det er selvfølge at en ipad står til rådighed derhjemme.

Jeg kom over i min klasse klar til sidste lektion inden det var weekend og jeg kunne se alle børnene var fordybet i hver deres skærm. Jeg tror måske de havde spillet i 10minutter, da jeg ankom i klassen. Min kollega, som er klasselærer beder om børnenes opmærksomhed og siger nu er Marianne kommet og ønsker børnene en god weekend. Jeg havde planlagt at de skulle lege, som vi altid gør om fredagen. Børnene spørger hvad vi skal lave og jeg siger, at de gerne må spille videre.

Lucas ser op på mig og sukker opgivende. Jeg siger til ham, at hvis han ikke vil spille må han rigtig gerne lege, han rejser sig med det samme og gemmer ipad’en i tasken. Dette starter en kædereaktion og i løbet af 5 minutter har 19 børn på eget initiativ gemt ipaden væk for at lege med hinanden. Kun 4 sidder tilbage med deres ipad og snakker sammen om det de spiller. Altså havde næsten hele klassen lige fravalgt skærmen til fordel for leg med deres klassekammerater.

Vi skal stoppe ipad angsten. Det står slet ikke så slemt til. Børnene kan stadig tegne, de har stadig en fantasi og de ligger skærmen fra sig på eget initiativ fordi de hellere vil lege.

Måske vi skulle finde et nyt navn til denne generation?

Kommentarer