Glimmer på … og måske på kaminhylden

 

 

“My presious” kalder Gollum ringen i Ringenes Herre. Den er af guld, og den skinner. Der er noget særligt ved ting, der skinner eller glimrer. Det kan virke værdifuldt og er fint at se på. Tag for eksempel ganske almindelig strø-glimmer – det glimter og skinner, – det funkler og tiltrækker sig opmærksomhed som en værdifuld skat. Selvfølgelig vil børn gerne bruge glimmer, og for de fleste børns veskommende kan der kun bruges for lidt.

Glimmer er et taknemmeligt redskab at bruge i skole og i skolefritidsordning. Hella Joof ansporer os til at bruge det, i voksenregi som en metafor, men vi pædagoger har gjort det i bogstaveligste forstand i mange år til glæde for børnene vi har arbejdet med, og måske lidt mindre for forældre og andre modtagere af hjemmelavede glimmerfyldte gaver.

Glimmer er en gave og en forbandelse, afhængig af hvem du spørger. Bruger du glimmer i din arbejdsdag ved du også, at dine kolleger og alle andre du møder på din vej kan se det på dig adskillige dage efter. Måske meget godt nogle gange, da glimmer har evnen til at  forskønne ting og gøre det hele mere festligt.

Eksempel på brug af glimmer: jeg er ingen mester, når det kommer til ansigtsmaling men vælger jeg at pensle lidt glimmer på udvalgte steder, når værket er færdigt, kan det i børnenes øjne (og enkelte forældre) i en snæver vending godt måles med et rent mesterværk, når værket beskues.

Et andet eksempel er de figurer/ringe, der fremkommer, når der dryppes varm stearin ned i et glas med vand. Her kan man i høj grad tale om, at det er processen, der er i højsæde, hvilket faktisk er rart, da der er så meget andet, der er alt for produktorienteret, både for børn og voksne.

Børn elsker at lave dem, måske fordi det her er tilladt næsten at lege med ild, men hvad skal man bruge dem til. Jeg lavede dem, da jeg var barn for virkelig mange år siden og de laves stadig, trods det at der endnu ikke er fundet et klart formål med dem. “Jamen, de er da pæne og skal stå til pynt” vil nogle måske indvende, men det er vist desværre de færreste der tænker sådan, og modtagere ser som regel heller ikke umiddelbart begejstrede ud, når de får sådan en lysdims, især ikke hvis den gives med ordene: se hvad jeg har lavet, der skal stå i stuen!

Her er det, glimmer virkelig kan komme til sin ret. Glimmer i bunden inden barnet begynder at dryppe, og du kan stadig ikke bruge den til noget når den er færdig, men til gengæld skinner den, så du næsten ikke kan lade være med at kigge på den.

Dertil har glimmer også den fordel, at det både vi pædagoger og forældre lettere finde børnene, for man kan bare følge sporet af glimmer. Det gælder også i hjemmet de første mange dage.

Børn elsker glimmer- Og ja, måske er der mere oprydning, men jeg tænker alligevel, at vi på alle fronter skal bruge mere glimmer i dagligdagen. Så er sandsynligheden for at det ender på kaminhylden også meget større eller et sted, hvor det betyder endnu mere.

Kommentarer