Vi, pædagoger kan skabe trivsel og læring for alle børn! Når vi får muligheden!

Det er tidlig morgen. En god morgen!
Det regner og blæser, denne mørke efterårsmorgen i skovbørnehaven. Det er ok.

Vi har overtøjet til det. Vi har læ i bålhusene. Det er ret ok.
Vi har varmen ved bålet og vi tænder lys hele vejen rundt, så vi kan sidde sammen og spise morgenmad i ro og mag.

Om lidt, er det tid til at lytte og fortælle.
Der er pauser, hvor jeg tager imod et barn mere og vinker med de små. Det er ok.

Jeg trøster én og lader andre begynde at lege med det, vi har i bålhuset. Det er også ok.
Der er kommet syv børn nu. Der er tid til at øve sprog. At sige: “Må jeg så låne bogen, bagefter dig”, med liidt støtte, i stedet for at rykke bogen ud af det andet barns hænder.
Det er ok. Ret godt, faktisk.

Der kommer et barn og en forælder mere – hun er ikke helt klar til hoppende og glade kammerater endnu – og jeg når lige at minde dem om: “Lad lige Louise sidde lidt – så kommer hun og leger om lidt.” Stadig ok.

Lege rundt på pladsen
Om lidt åbner jeg vinduer og døre i bålhuset, lader bålet og lysene gå ud.

Så er de fleste i børnegruppen kommet og fordeles rundt om på pladsen.
Ved snitte-stedet. Ved huggeblokkene. Oppe i sandet, hvor vi gravede kanaler og søer og sejlede med pinde og blade i går.
Snart kommer hængekøjerne op, trillebøre, skovle, grene og tæpper. Der bygges huler, eksperimenteres, klatres, synges og leges i alle ender af pladsen.  Det er godt til alle.
Jeg får nok 15 børn, lige inden pædagog nr. 2 møder ind – hende, der bliver til lukketid.

Planlagte læringsaktiviteter
Når hun kommer, skal vi afsted på den planlagte pædagogiske aktivitet: Offroad!

Gennem skoven, udenfor stierne. Vi skal øve hjælpsomhed og sprog. Børnene inviteres til at hjælpe hinanden over træstammer, under grene og fri af brombærranker.
Vi vil øve at sige: “Skal jeg hjælpe dig op?” eller “Hér, hold den her gren, ellers svipper den dig i hovedet”. Og “Jeg sidder fast – er der én, der kan hjælpe mig?
Det bliver godt!
Det er så lærerigt for børnene, deres samvær, sprog og fællesskab. Ofte dannes nye relationer.

Så kommer der en ridse i lakken, en til og flere…
Der kommer børn, der har sovet dårligt.
Der kommer børn, der behøver lidt mere tid til at omstille sig fra familie til børnehave.
Der er flere end ellers, der behøver hjælp til at sige farvel og blive klar til at komme i gang.

Der kommer én, der ikke har nok overtøj på. Det er skiftedag mellem far og mor og morgenen blev svær derhjemme. Det er ok. Det er vigtigere at komme godt hjemmefra og få sagt farvel på en god måde, for de næste 3 dage. Ekstra overtøj finder jeg senere.
Men der er flere børn, der ikke får startet lege selv. Flere har brug for hjælp til at få tisset eller skifte tøj, de er kommet til at tisse på.
Flere kommer til at slå, i stedet for at sige, “Du må gerne låne bogen efter mig.

Og stemningen skifter flere steder på pladsen, så lege går i stå og bliver til irritationer og små kampe om at bestemme, i stedet. De sårbare børn, rammes først.

Jeg får hurtigt skiftet blebørnene og maden deles hurtigt ud, for at vi kan komme afsted på tur. Uden så meget tid, til at imødekomme de sårbare, de trætte, eller dem, der blev kede af det. Der må skyndes mere på børnene.
Kollegaen kommer og endelig kommer vi afsted! Roen sænker sig.

Det lykkes bare ikke i dag!
For efter travlheden sidst på morgenen, så bliver børnene bare ikke grebet af, at hjælpe hinanden og øve sig i at sige noget godt og hjælpsomt.
Jeg synes, det er ærgerligt!

Det er samme vilkår i hele kommunen, for offentlige, som private institutioner, samme normering.

På landsplan er tendensen stærk. I BUPL’s alenetids-undersøgelse, 2017 –  hedder det: “40 pct. af pædagogerne oplever dagligt eller ugentligt , at der ikke er nok personale til at lave pædagogiske aktiviteter med mindre grupper af børn.”  (Kilde: http://www.bupl.dk/bupl_mener/normeringer/paedagoger_alene_med_boern?opendocument )

Kunne I ikke tænke jer, at være med til at skabe mere trivsel og læring for de små?
Kære småbørns-forældre og andet godtfolk! Når vi borgere skal vælge byråd igen.

Så lad os igen vælge nogen, der prioriterer en gennemsnitsnormering til skolerne, ligesom nu!

Men lad os også vælge et byråd, der vil prioritere en højere normering i daginstitutionerne – ressourcer, der er tættere på landsgennemsnittet, end på bunden!

Hver dag – er der meget, jeres børn kunne lære i en daginstitution – mens vi sørger for, de får en go’ dag!

 

Kommentarer