”Fuck dig, jeg hader dig – og du er også grim!”

Jeg stortrives med at være pædagog.

Dog udfordret når debat om centralt bestemte læreplaner, tåbelige sagsgange og ensretning i form af indførelse af ligegyldige pædagogiske koncepter stjæler fokus fra det pædagogik i virkeligheden handler om.

Jeg siger NEJ TAK. Men JA tak til fokus på kerneydelse, faglig dømmekraft og pædagogisk egenværdi

Til den, som mener noget andet.. lyt lige her!

”Fuck dig, jeg hader dig – og du er også grim!”

Ordene falder hurtigt og hårdt. Mads ser mig direkte ind i øjnene og lægger armene over kors. Vi er alle på vej ud på legepladsen. Jeg har overtaget en allerede optrappet konflikt.

”Hold da op, du ser vred ud”, siger jeg og sætter mig ned på bænken ved siden af Mads. Han skuler til mig. Jeg tager en dyb indånding og spørger, ”hvad kan jeg gøre for dig Mads?” ”Ingenting,” svarer han lynhurtigt og bestemt. ”Okay” siger jeg og fortsætter ”så gør jeg ingenting……endnu”

Mads sætter sig ned ved siden af mig. Jeg ser på ham og siger, ”prøv lige at fortælle mig, hvad er egentlig grunden til, du er så vred?” Mads ser på mig, ”Jeg gider ikke ud,” råber han ”Hvorfor gider du ikke ud?” spørger jeg. ”Det vil jeg ikke sige” svarer Mads. Han trækker vejret i hurtige stød og kniber øjnene sammen. Vi sidder lidt ved siden af hinanden uden at sige noget. Så lægger jeg hånden blidt på hans ryg. Han lader mig gøre det. Hans vejrtrækning bliver roligere.

”Jeg tror godt, jeg ved hvorfor,” siger jeg efter lidt tid. Mads ser op på mig. Jeg fortsætter ”jeg tror ikke, du ved, hvad du skal lave, for Søren er jo lige i gang med at lege med Morten, og det var ham du gerne ville lege med. Er det ikke rigtigt?” ”Jo,” siger Mads.

Vi sidder igen lidt tid uden at sige noget. Pludselig siger Mads, ”vil du skubbe mig lidt på den store gynge, når vi kommer ud?” ”Ja” svarer jeg, ”Jeg hjælper Mads i tøjet. Mens jeg trækker hans bukseben ud over støvlerne siger jeg til ham. ”Hold da op, hvor kan du blive vred hva? Ved du egentlig godt, at du sagde fuck dig, jeg hader dig til mig?”

Mads ser på mig og sender mig et stort smil og siger, ”jeg sagde faktisk også, du var grim!” Jeg tager fat i Mads og løfter ham op, så han hænger med hovedet nedad. ”Det gjorde du da også din skarnsknægt, nu skal jeg gi dig…” Jeg sætter ham ned og giver ham en ordentlig kildetur, inden jeg sender ham ud på legepladsen.

Da jeg lidt senere står og skubber Mads på den store gynge. Kommer Søren og Morten kørende forbi på mooncar. Mads ser hen på dem. Jeg bremser gyngen og siger, ”Kom Mads, vi løber hen og spørger, om vi kan være med.” ”Ja”, siger Mads og hopper ned ad gyngen. Sekunder efter er Mads, Søren og Morten røvere på flugt på mooncar og jeg en politimand med eget løbehjul. Og selvom man er grim, kan man godt være en hurtig politimandJ

Pædagogisk kerneydelse: Relations-, og inklusionsarbejde, situationsfornemmelse, forestillingsevne og ikke mindst lyst til at være sammen med børnene. Det skabes ved hjælp af grundlæggende pædagogisk arbejde – menneskelighed, pædagogisk knofedt og seriøst arbejde med pædagogiske kulturer. Så hermed en kærlig men bestemt hilsen til politikere og forvaltninger, om at sætte fokus der. Andet er spild af tid og penge! God arbejdslyst til os alle!

Kommentarer