Alternativet fyrer pædagogerne i folkeskolen!

20170322_194623

Jeg er pædagog i folkeskolen, men Alternativet fyrer mig med deres skolepolitik.
Alternativet har udgivet deres skolepolitik. Den er ambitiøs. Den er kreativ. Den er innovativ. Den vil forbedre vilkår for børn og lærere. Den gør op med den nuværende folkeskole. Men jeg, pædagogen i skolen, bliver fyret – eller har Alternativet bare glemt mig?
Jeg kommer ind i 0. klasse og vi skal arbejde med gode venskaber. Vi skal gøre det gennem kreativitet og genbrug. Vi skal lave køleskabsmagneter af gamle metallåg, med billeder af os selv og vores venner. Jeg har inddraget forældrene i projektet, for jeg skal bruge mange metallåg til en klasse med 23 børn. Alle forældre har derfor været søde at bidrage med låg fra tomme rødbedeglas og tomme syltetøjsglas. Børnene og jeg taler om gode venner, hvordan man behandler hinanden, hvordan man tager billeder – og hvornår man må bruge dem. Vi taler om fordele og ulemper ved klassebilleder og gruppebilleder. Vi giver plads til forskelligheder og jeg giver plads til at børnene bliver mødt i deres interesser, idéer og kreativitet. For det er dét jeg kan. Jeg er pædagog og jeg har for øje at se bredt, se mange muligheder og forskelligheder, og så har jeg muligheden. Fordi jeg ikke er underlagt målstyret undervisning.

Muligheden for at danne børnene i folkeskolen, vil Alternativet dog tage fra mig. Det vil de, fordi de, i deres nye skolepolitik, kun nævner pædagogerne i skolen én gang, i en tilfældig opremsning. Til gengæld nævner Alternativet, hvordan lærerne skal være i tæt samarbejde og sparring med kommunen, og desuden hvordan lærernes forberedelsestid skal forbedres. Alternativet mener i deres skolepolitik at ”sammen med eleverne er lærere skolens omdrejningspunkt.” Men hvor blev jeg, som pædagog, af?

Alternativet har en lang række ambitiøse mål for folkeskolen, og hvis de husker mig – pædagogen i skolen, så vil jeg love dem, at de faktisk kan nå mange af disse mål. For jeg kan dét, som Alternativet ønsker. Med min uddannelse lærer jeg om kreativitet og dannelse. To store fokuspunkter for Alternativet. Hvorfor bruger de mig så ikke? Hvorfor må jeg nøjes med, at blive nævnt én gang i en hel skolepolitik?

Jeg har en plads i folkeskolen og jeg er glad for den. Men jeg oplever også, hvordan jeg må kæmpe for den plads, og hele tiden huske andre på, at jeg er her. Og det gælder så også Alternativet. Heldigvis kan vi hurtigt løse problemet – jeg skal bare skrives tydeligt ind i Alternativets skolepolitik.

Så kære Alternativet – kære Carolina Magdalene Maier! Giv mig den plads jeg fortjener i folkeskolen! Jeg arbejder med en lang rækker af de ønsker, I har for folkeskolen: Jeg er kreativ, jeg er innovativ, jeg arbejder med dannelse og det hele menneske – jeg arbejder med hoved, hjerte og hånd! Giv mig plads – giv mig tid – giv mig respekt og anerkendelse: Skriv mig tydeligt ind i jeres skolepolitik.

Kommentarer