Kampdag. Lad os samarbejde

Indlægget er bragt i fyens.dk den 9 .marts  og kan læses her eller på linket nederst på siden

Jeg er pædagog og arbejder på en folkeskole, hvor jeg er med i skoletiden og i skolefritidsordningen om eftermiddagen. Jeg har haft en snak med nogle børn om dit og dat og herunder den internationale kvindedag – kvindernes kampdag.

To børn er hurtigt med på, at det handler om en fælles kamp – kampen mod det modsatte køn. Der er forskellige bud på, hvem der kæmpes mod. F.eks nævner en sin far. Et andet barn reflekterer: “Skal vi så bare ud og slås? Så skal jeg nok vælge Peter, for ham tror jeg godt, at jeg kan vinde over”.

Måske er det sagt i sjov, måske er det sagt i alvor, men essensen er, at fordi kvindernes kampdag nævnes, bliver der sat tanker i gang. Tanker, der fører hen til, at alle, der ikke er kvinder/piger er fjender. Den internationale kvindedag havde sikkert ikke sat de samme associationer i gang hos børnene. For en kvindedag kunne jo bare betyde, at der var fokus på kvinder og dermed ikke nødvendigvis være nogle bestemte, som vi kæmper imod.

International kvindedag. I ordets forstand tænker jeg umiddelbart, at mænd og kvinder godt kunne samarbejde på tværs. Kvindernes kampdag derimod: Så kan fjenden være fastlagt i forvejen.

Jeg vil fremover være mere opmærksom på, hvilke ord og forklaringer jeg benytter i forbindelse med f.eks. 8. marts. Som samfund har vi helt klart større chance for at opnå sejre, når vi samarbejder med hinanden om et fælles mål og ud fra fælles overbevisninger og ikke ud fra, om du tilhører det ene køn eller det andet. Hvorfor pludselig se et helt køn som fjenden, bare fordi en dato dikterer det?

Hver dag kan vi i nyhederne læse om tragiske, triste og voldsomme historier om små piger, teenagere og kvinder. Men hver dag er der også artikler om små drenge, teenager og mænd, der udsættes for frygtelige ting. Lad os holde fokus på at hjælpe og støtte hinanden og lære børnene, at det kan være vigtigt at kæmpe for en sag, men ikke fordi kalenderen siger 8. marts.

http://www.fyens.dk/modules/mobile/article?articleid=3130078

 

Kommentarer