Debat indlæg delt på Folkeskolen.dk d. 12/10 2016. Skolepædagoger får børn til at vokse.

På fredag vedtages de sidste kommunale budgetter for 2017. I flere kommuner er der planlagt store besparelser på fritids- og skole området. Det vil være utopisk og tro på, at det ikke vil få konsekvenser for skole og SFO pædagogerne i form af voldsomme forringelse af arbejdsforhold og fyringer. Jeg er skolepædagog og jeg mener at der i stedet skulle tilføres flere ressourcer, da vi gør en forskel.

Skolepædagogerne lærer børnene og begå sig i fælleskabet, at løse konflikten på en konstruktiv måde og komme ind i legen igen. Vi lærer dem og tro på sig selv og at være selvstændige. Vi lærer dem og se styrken i hinandens forskelligheder. Vi lærer dem og sige “pyt” til bagateller og prøve engang til.

Et eksempel fra en helt almindelig mandag morgen på min arbejdsplads, kl er 7.50 og klassen er så småt ved og blive fyldt op. De fleste børn møder glade og spændte ind til endnu en skoledag. Men Lotte kommer gående op ad gangen med sin mor i hånden. Hun har røde øjne og tårerne ligger lige bag øjenlågene.

Lottes mor fortæller, at det har fyldt meget for Lotte i weekenden, at hun skal være duks i den nystartede uge. Jeg siger til Lotte, at jeg godt kan se hun er ked af det, men det behøves hun ikke være bekymret for. Hun skal jo være sammen med Martin om opgaven og jeg eller en anden voksen vil være der til og hjælpe dem i gang hver dag. Vi får taget afsked med mor, som også nogen gange er lidt svært og går sammen ind til timen uden der blev fældet tårer.

Da jeg kommer ned i klassen senere i spisepausen mødes jeg af en storsmilende Lotte og Martin. De er begge i fuld gang med og feje og tørre borde af. Jeg spørger Lotte om det går godt med og være duks og hun svare med stolthed i stemmen ja, vi har tørret både borde og stole af nu. Jeg gav dem high fives og fortalte dem, at de bare var mega seje!

Denne oplevelse med Lotte vil for udenforstående nok virke banal og ubetydelig. Men jeg gjorde en forskel. Lotte, fik taget afsked med mor uden og græde, en stor succes for en ellers stærk og gæv pige, der bare har rigtig svært ved og give slip. Jeg var der, en voksen som hun kan være 100% tryg ved og som hun kender både fra skolen og SFO’en. Jeg kunne hjælpe hende i overgangen mellem hjemme og skole. Jeg havde tiden til og snakke med Lotte og lytte til hendes bekymringer. Lotte får succes og opdagelsen af at hun kan godt. Hun kan både kan sige farvel til sin mor, men også være duks. Jeg styrker hendes selvtillid og selvværd i og med, at jeg tror på hende og hun lykkes med opgaven. Jeg har hjulpet Lotte fri af hendes bekymringer, hun er glad og tryg, altså hun trives og et barn i trivsel klarer sig bedre fagligt og det er vel det, der er målet.

Pædagogerne gør en enorm forskel for børnene i skolen, invester i pædagogerne i stedet. Vi får børn til at vokse.

Kommentarer