Tanker fra en lykkelig pædagog!

Hvor er det fantastisk!

Jeg finder mig selv i en situation, hvor jeg hver dag er glad og får lov til at udleve min drøm. Jeg leger, jeg hopper, jeg danser, jeg slås for sjov, jeg laver teater, jeg spiller musik. You name it!

Jeg har et bevis i hånden, der fortæller, jeg er pædagog.

Det var springbræt til, at jeg startede i en daginstitution, hvor jeg mødte en superkompetent og inspirerende lærermester. Hun kunne UDLÆRE… altså videregive sin pædagogiske viden og knowhow.

Ind i mellem laver jeg administrativt arbejde og ”Tras”, ”trasmo”, ”alle med”, ”læreplaner”, ”handlingsplaner” osv. men det er heldigvis koordineret, så det giver mening i min dagligdag.

Det understøtter det, jeg gør i praksis i dagligdagen og giver stor mening i forhold til kerneydelsen – nemlig børnene!

Ind i mellem oplever jeg, jeg bliver bombarderet med nye tiltag, tåbelige sagsgange mm. Men så siger jeg NEJ – eller, hvis jeg er heldig har en overordnet leder sagt NEJ for mig. Befriende, for så kan børnene fortsat være i centrum, og jeg har overskud til at give de udsatte børn den tid og den omsorg, som de har brug for, og ifølge serviceloven – krav på!

JA, alle børn er forskellige og vidunderlige! Det er gælder bare om at få de rette briller på, så det kan ses!

Når det batter i helhed. Når børn via meningsfuldt relationsarbejde hjælpes videre i en positiv udvikling.  Så er pædagogik kunst!

 

Kommentarer