Det er gennem dialogen med de unge, vi kan forebygge radikalisering.

IMG_1563Her er gabende tomt. Jeg er på arbejde i Klubben Fritten, der ligger i et område, hvor der bor unge med anden etnisk baggrund end dansk.

Otte drenge fra ottende klasse kommer ind i klubben. ”Juhuu” tænker jeg og kommer i samme åndedrag i tanke om, at ledelsen har besluttet, at de unge fra ottende og opefter ikke må komme i denne afdeling før kl 18. Jeg hilser pænt, giver hånd og siger ”dejligt at se jer”, men I må desværre ikke være her i dag før kl 18, men I må gå på Birgervej, vores anden afdeling.

De unge kigger mærkeligt på mig og kigger rundt i det tomme hus. ”Lise; det giver jo ingen mening, her er jo ingen”. Jeg er enig med drengene, men svarer ”det er, hvad der er besluttet og det skal jeg rette mig efter”.

Da de er på vej ud af døren siger jeg ”farvel” og spørger om de går på Birgervej? ”Nej, vi går hjem” Her er igen gabende tomt.

For nyligt i ‘Børn og unge’-fagbladet for pædagoger, var der et tema omhandlende radikalisering af unge, der bekender sig til ekstrem islamisme.

Der bliver beskrevet, at dialogen mellem pædagoger og de unge er medvirkende til, at de unge ikke bliver radikaliseret.

Jeg synes, det er problematisk, at vi i klubben, bliver nødt til at sende de unge ud af afdelingen når man ved, at det er gennem dialogen, vi når ind til de unge. Jeg synes, det er problematisk, at vi sender de unge ud på gaden, hvor de føler sig alene og har større chance for at blive radikaliseret.

For nyligt er der af regeringen afsat 60,9 milioner til forbyggelse af radikalisering. Pædagogerne spiller ikke en hovedrolle, men der er afsat en del penge til at efteruddanne fagfolk, herunder pædagoger.

Jeg synes, det er fantastisk, at jeg som pædagog i klubben bliver prioriteret, men jeg synes det er problematisk, at der kun fokuseres på efteruddannelse når klubberne har så få ressourser, at vi bliver nødt til at sende de unge på gaden.

Så kære regeringen, for at det skal lykkedes at komme i dialog med de unge, har vi først og fremmest brug for at mødes med de unge. Der skal kigges på hele klubområdet efter indførslen af folkeskolereformen, så klubben ikke forbliver gabende tom.

Kommentarer