Palham vol. 2.

Kan I huske Palham? Kan I huske scenen, hvor Palham og jeg sidder på bænken på legepladsen – Palham med sin sorte notesbog i hænderne. Kan I huske hans relevante og komplekse spørgsmål? At blyanten rørte tungespidsen, og vi begyndte at tale om pædagogik?

Scenen inden – de øjeblikke vi sad på bænken og talte os ind på hinanden – er også betydningsfulde. De var klippet væk i første blog, men ikke for at ligge på gulvet, glemt til de blev fejet op og smidt væk. De blev lagt i en æske og stillet på hylden. For den lille snip af sorte og hvide negativer indeholder et gyldent øjeblik. En lille ordveksling, hvor Palham og jeg udforskede, hvilken fælles forståelse vores samtale kunne udfolde sig i. Hans-Georg Gadamer (tysk filosof) ville have brugt begrebet ”horisontsammensmeltning” om det punkt i samtalen hvor vi – groft forenklet – smelter sammen i vores forforståelse, og begynder at kunne forstå hinandens ord, fordi vi begriber hvilken værdi og betydning den anden tillægger dem. Det punkt i samtalen, hvor vi forstår hinanden. Men også det punkt, hvor vi forstår os selv, fordi mødet med den anden, synliggør de elementer i vores verden, af vores virke, der er os så naturlige, at de i deres selvfølgelighed er blevet den uskarpe baggrund for motivet i forgrunden.

For Palham og jeg var det hegnene rundt om legepladsen.

Palham: Do you have any wild animals here? (Husk den charmerende tykke ghanesiske accent).

Mig: Ehhh.. No. What do you mean? (Husk det charmerende dansk/engelsk en dansker taler, når man ikke taler engelsk til hverdag, og er lidt for bevidst om, at ens kolleger – med rette – kunne få sig et godt grin, hvis de kom inden for rækkevidde).

Palham: Do you have any wild animals here?

Mig: Ehh… No. Only you know, insects. Flies and bees… and worms. I dont know, what you mean?

Palham: The fences. Do you have any wild animals here, that can attack the children?

Mig: Oh no. No, no. Its so the children dont run away.

Hegn… Beskyttelse. Fra vilde dyr eller kombinationen af nysgerrighed og  uudviklet evne til at overskue konsekvenserne.

Det fælles… Bestræbelser på at skabe trygge læringsmiljøer for børn. Det fælles… Erkendelsen af at børns udvikling, trivsel, læring og glæde skal værnes om. Forsvares fra verden udenom. Af hegn, af pædagoger, af politikere, der vil satse på langsigtede initiativer. Og af dig… læseren, der forstår hvilken værdi og betydning jeg tillægger ordene, og for en stund lader horisonterne smelte sammen.

Kommentarer