Bedre normering giver modigere børn!

Jeg rejser mig for at gå en “vagt”-runde, kl er halv tre, det plejer jo at være nu at alle konflikterne trapper op, da børnene skal kæmpe endnu mere om de voksnes opmærksomhed. Men der er ikke behov for hjælp til konflikthåndtering, børnene hygger sig rundt omkring og pædagogerne sidder fordybet i spil, bøger eller eftermiddagsmaden sammen med børn.

Det er min nye arbejdsplads og her er virkelig en stor forskel. Nu arbejder jeg et sted, hvor man stolt kan sige, JA jeg så faktisk dit barn i dag og jeg så faktisk også dit barn. Nomeringen her er, som den burde være i alle daginstitutioner. Det har virkelig en kæmpe betydning for børnene, som jeg her kan se hver dag.

Den første forskel, er at børnene ikke på samme måde hænger på de voksne, løber dem i hælene eller råber deres navne for at komme i kontakt. Børnene leger selvstændige lege, de prøver at løse konflikterne selv og hvis det så ikke lykkes ved de, hvor de kan finde en pædagog der kan hjælpe. Børnene her har gåpåmod og de tør prøve nye ting, uden en der skal holde dem i hånden hele vejen, de tør give slip.

En bedre normering har altså en synlig betydning for barnet udvikling. Jeg sammenligner med de instutioner jeg selv har arbejdet i. Alle stederne har været præget af et fagligt dygtig personale, som brænder for det arbejde de udfører hver dag. Så den største forskel er normeringen.

Normeringen har en stor betydning, for de muligheder man har for at udfører et godt pædagogiske arbejde i dagligdagen med og for børnene. Jeg forstå godt at børnene på min nye arbejdsplads har mere mod på at gøre ting selv og være selvstændige i deres leg, for de kan mærke pædagogernes nærvær og overskud. Hvorimod børnene den anden børnehave, higer meget mere efter de voksnes opmærksomhed. Her vil jeg gerne understrege at det IKKE er fordi pædagogerne ikke er nærværende, men fordi det er fysisk umulig at være nærværende for 10 børn eller flere på en gang. Børnene ved at de kan komme til at vente på hjælp til konflikt håndtering, fordi der er 8 andre børn i kø før dem. Derfor holder børnene i institutioner med den “normale” normering meget mere fast i pædagogens hænder, de ved ikke hvornår de ellers får fat igen.

Så kære kommuner, når i tænker på hvordan fremtiden skal se ud, så HUSK at det hele starter i daginstitutionerne.

Kommentarer