Sig godmorgen, andet er dybt godnat!

Tras, sprogscreninger, læreplaner og pædagogiske principper!

Jeg tror, der findes rigtig mange gode daginstitutioner i Danmark, der hver dag arbejder seriøst i forhold til at skabe en god og meningsfuld dagligdag for børn og medarbejdere. Vi har masser af viden og masser af pædagogiske arbejdsredskaber til rådighed, og mange bruger det flittigt – men skal det virke og give mening, skal det være med udgangspunkt i en god grundlæggende kultur, hvor vi som mennesker er nærværende og vedkommende i forhold til hinanden – og hvordan står det egentlig til med det?

Im so happy! Min søn er næsten lige startet i børnehaveklassen på Viby Skole! Jeg ved ikke meget om skolens pædagogiske tilgange, hvordan undervisningen organiseres eller om lærere og pædagoger giver den max gas, når de holder julefrokost! På trods af min manglende viden om skolen har jeg en rigtig god følelse indeni, når jeg afleverer min søn om morgenen. En af årsagerne hertil har jeg fundet ude foran skolen.

Hvad tror du, jeg har fundet? 1000 kroner – eller måske skolens hjertestarter, som er blevet stjålet forrige weekend? Hallo! Nej, desværre! Men ” prøv lige og hør her” Her møder jeg næsten hver morgen Kalle, Viby skoles skoleleder. Her står han og siger godmorgen til børn og voksne. For mig signalerer det, at her vil vi gerne hinanden – her er det de små ting, der betyder noget – her er grundlaget i orden! Jeg aner ikke om det i virkeligheden er tilfældet, men det er med den følelse i maven, jeg hver morgen åbner døren ind til min søns skole.

Heldigvis smitter Kalles godmorgen! Så inde på skolen er der 7.50 hver morgen et leben af børn og voksne, der siger godmorgen – et godt udgangspunkt i forhold til at tage hul på en ny dag. ”Jeg er blevet set, og jeg har set dig!” ”Du er vedkommende for mig, og jeg er vedkommende for dig!”. Sådan skal det være, nu kan verden bare komme an med udfordringer både fagligt og socialt!

Vi skal give den en (S)Kalle hver morgen! Sig godmorgen og se din kollega, din nabo, din sidekammerat i bussen, ham du overhaler på cyklen,( eller værre, ham der overhaler dig) i øjnene og giv dem et GODMORGEN!

Det kan godt være, du kan mærke adrenalinen pumpe lidt ekstra, den første gang du siger godmorgen til en vildt fremmed – men det gælder om at bryde vaner, også selvom det er svært!

Ved du ikke hvordan, så kan jeg henvise til min fantastiske, levende og livsbekræftende ven Lone. Hun besluttede en morgen, at hun, på vej på arbejde på cykel fra Viby J til Højbjerg, ville sige godmorgen til alle hun mødte på sin vej. Responsen var blandet – alt mellem et forbløffet ”Godmorgen, kender vi hinanden?” til ”Hold din kæft, det er fan’ me ikke nogen god morgen!” Men der er ingen tvivl om, at Lone levede i deres bevidsthed resten af dagen.

Kom nu, vi skal være i hinandens bevidsthed! Vi skal opbygge og vedligeholde gode grundkulturer i alle daginstitutioner (og andre institutioner) hver dag! Det smitter af på børnene, og så giver læreplaner, sprogvurderinger og handleplaner pludselig mening.

Så sig godmorgen – andet er dybt godnat!