Et bæredygtigt fundament

Når man bygger et hus, er det vigtigt at fundamentet er i orden. Hvis fundamentet er usikkert og ustabilt begynder huset lige så langsomt at slå revner, hvilket betyder at man skal bruge megen kapital og mange ressourcer på at reparere de skader huset har fået på grundet af et dårligt forarbejdet.

På samme måde fungere den pædagogiske indsats der udøves i daginstitutionerne. Vi pædagoger har en stor betydning for de nye generationers videre udvikling, da vi er med til at bygge det fundament som deres fremtid skal stå på.

Vi har en opgave i at få vores profession op ad ”rangstigen”, vi kan ikke nøjes med at udfører et stykke arbejde til en 7er, når vi ved vi kan gøre det til en 12er. Børnene som vi har ansvaret for, har brug for vi gør det til en 12er, for at give dem det fundament de skal bygge videre på.

Der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind på, hvorfor det er svært at udfører et stykke arbejdet til topkarakter hver dag, i dagens Danmark. Men jeg tror at det første skridt i den rigtige retning er at vi pædagoger står sammen og fortæller om det vigtige arbejde vi gør og kan gøre.

Hvad er det så I pædagoger gør? (er der måske nogen der tænker). Jo det skal jeg sige dig, vi støtter og guider børnene i deres udvikling, vi giver dem redskaber til at tackle fremtiden, og derfor er det vigtigt at det arbejde vi laver bliver gjort til en 12er, så deres fundament ikke begynder at slå revner. Hvis det sker, betyder det at de kommer til at kræve flere ressourcer i deres fremtid, her tænker jeg allerede i skole alderen, og på den måde kommer samfundet til at bruge penge på at ”reparere” de skader som et dårlig fundament er skyld i, og det er dyrere end at lave et ordentligt forarbejde.

Derfor vil vi ikke lave vores arbejde til en middel karakter, for det har betydning for (ja faktiske hele) Danmarks fremtidige konkurrence muligheder.

Kommentarer