Hvad har en slagter og en pædagog til fælles?

Svar: De har brug for udlæring – for at mestre deres fag!

Jeg tror, langt de fleste pædagoger, embedsmænd og politikere kan blive enige om, at der skal stå et rigtigt ægte menneske bag pædagogisk handling, hvis vi vil bryde den negative sociale arv! Et ægte menneske, der forglemmer sig i leg og er konsistent, autentisk, nærværende og tydelig. – Et menneske med KANT! (Læs bogen ”Grib barnet” af Hanne Harboe – den er go!)

Udfordringen består i, hvordan vi bliver mennesker med KANT!

Vi har brug for almendannelse og udlæring! ”Prøv lige og hør her!”, vi bliver nød til at stille spørgsmål til, hvordan det i virkeligheden står til med at være pædagoger med KANT – oppe i praksis!

Nu spørger jeg så – hvordan står det til med at være en pædagog med KANT når….?

Anders har fået en diagnose – han har ADHD. Anders er glad for at gå i børnehave, men han trives ikke. Han har myrer i kroppen, han kan ikke sidde stille. Han vil gerne lege med de andre børn, men han kommer i mange konflikter, og har brug for megen voksenhjælp. Det er mandag – klokken er ni. I børnehaven er alle på vej ud på legepladsen. Anders står og kigger på Christian og Peter. Christian og Peter snakker om, at de skal lege ”superhero”, når de kommer ud. ”Okay”, siger Christian, ”Jeg er Ironman, vil du så være Spiderman?”, Peter svarer ”Ja, ligesom i går ik´?”, de to drenge griner og råber ”Yeeeha”, mens de på bedste superheltefacon laver ninjabevægelser ud i luften. Peter og Christian går forbi Anders.  Pludselig, som et lyn fra en klar himmel, slår Anders en knytnæve i maven på Christian.

Hov, hvad skete der lige? Har den voksne stadig KANT? Eller er han/hun i stedet for på vej ud over den – altså kanten? Hvordan føles det i maven at være menneske og pædagog lige nu, hvor en potentiel konflikt ligger og lurer? Anders er dybt afhængig af, hvordan relationen er til den voksne, der skal hjælpe ham – og af hvordan han/hun reagerer i og efter situationen. Hans videre udvikling og mulighed for at bryde negative mønstre afhænger af det.

Jeg ved, alle pædagoger gerne vil gøre en forskel for de udsatte børn, de arbejder med – men mange har brug for hjælp til hvordan. Det er en stor ledelsesmæssig udfordring at være med til at danne pædagoger med KANT. Jeg tror på, det kan lade sig gøre, men kun hvis almendannelse og udlæring bliver sat på dagsordenen i den politiske og pædagogiske verden. Fra politisk side skal der ændres på rammerne. Udlæring på mange planer! Hallo – udlæring skal beskrives i ”lov om social service” og udlæring skal være en fast del af ”læreplaner” – eller sagt med andre ord. I pædagogisk regi, ingen indlæring uden udlæring!

Almendannelse forstået som den enkelte pædagogs menneskelige viden, erfaring og robusthed. Udlæring forstået som den forankrende læringsproces, der foregår, når viden og erfaring, vi har tilegnet os, anvendes i praksis.

Pædagoger har brug for mere end et inklusionskursus for at kunne inkludere.  Anders´ pædagog har været på kursus i inklusion, der har han lært, at børn med ADHD har brug for en tydelig og rummelig voksen og en fast struktur. Jep – enig, men da han kommer hjem i børnehaven og skal være tydelig og rummelig, mangler der ligesom noget – UDLÆRING!

For hvem skal vise ham, hvad det i virkeligheden vil sige at være tydelig og rummelig, når Anders giver Christian en mavepumpe?

En slagterlærling har brug for en slagtermester, hvis han skal lave en flot udskæring! Nok har lærlingen set et billede af, hvor culotten sidder på en okse – men når mester i situationen viser ham ”Prøv at se, hvis du holder kniven sådan her, så…”, så er lærlingen på en helt anden måde klædt på til at handle selv – til at udlære!

Anders´ pædagog har brug for en, der helt konkret kan vise ham – hvordan! En pædagogisk ”mester”, der med erfaring og personlig robusthed kan guide og vejlede ham. ”Hov, hør lige her, du har lært, du skal være nysgerrig og rummelig overfor Anders, men da han slog Christian, var din første reaktion at sige ”Hey, Anders du må ikke slå, jeg vil ikke ha´det!” Hvad tænker du om det?” og ”Hvad kunne du have gjort i stedet for?” Banalt, ja måske – men en manglevare!

Kom nu pædagoger, ledere, embedsmænd og politikere. Lad os sprænge rammerne omkring og oppe i praksis. Udlæring nu tak!

 

Kommentarer