Min morgen – blandt børn, med børn og for børn

Den upåagtede faglighed lever i bedste velgående. Én af de pædagogiske udfordringer bliver derfor, hvordan vi ekspliciterer den!

Kl er 6.35 og jeg har netop noteret i køkkenets kalender, at børnehaven gerne vil have madpakker med på tur i dag, da Ea på 7mdr afleveres på min arm. Hun kender ikke mig, og jeg ikke hende. Men vi holder hinanden ud, indtil hendes voksen kommer. Med den anden hånd rører jeg havregrøden, så de fremmødte børn kan tilbydes morgenmad. Herefter skiftes min kollega og jeg til at sidde omkring bordet eller følge børn og forældre til døren for i det mindste at gøre afskeden til en situation, hvor barnets følelser anerkendes og kan tjene som grobund for en læringsrig, udviklingsorienteret og gerne glædelig dag i dagtilbuddet.

 

Og i løbet af den næste time fortsætter børnene med at dukke op i en lind strøm – heldigvis også et par kollegaer. Jeg får hilst på forældrene, de giver de vigtigste beskeder, alt imens flere børn skal have en voksen i afskedens barske stund, hjælpes på toilettet, have en hånd med det drilske legetøj, guides i legens uoverensstemmelser etc.

 

Omend min synlige praksis signalerer både ro og overblik blandt børn, med børn og for børn tikker mit indre ur og de didaktiske overvejelser i forbindelse med formiddagens aktivitet:

 

Mandag og tirsdag er vi lige nu så heldige at være 3 voksne i 3 timer til 18 børn i min gruppe med 3-4årige børn. Det giver mulighed for, at vi enten kan dele os i mindre grupper og dér lege, være og gøre os erfaringer i et lillegruppe-fællesskab. Eller vi kan tage på tur i sommerlandet og skrue op for følelsen af samhørighed og fællesskab i den store gruppe.

 

Vejret er godt og dagens destination er den naturlige klatrevæg ved bækken i skoven. Et yndet udflugtsmål da stedets natur giver mange muligheder for udvikling og læring for alle børn. Og voksne. Blandt børn, med børn og for børn bliver vi kloge på hinanden. Børn som udfolder sig i omgivelser væk fra institutionens rammer, og dermed høster nye erfaringer i leg, aktiviteter, fordybelse og venskaber med et tilpas antal voksne indenfor rækkevidde.

 

Bækken bliver ofte forceret af et par drenge-aber, der springer for livet og kun dør en lille smule. Ingeniør-typerne bygger en bro, der kan bære os alle. Børn der er tågængere, får udfordret deres hasemuskler mere end andre på de stejle skråninger. My der er utryg ved højder får hver gang skubbet lidt til sine grænser, når hun motiveres til deltagelse af sin ven Bo, der selv klarer højderyggen som en bjergged. Mudrede sko og våde sokker er en sansemæssig erfaring for mange, da det både kan være grænseoverskridende og ulideligt. Indtil man finder ud af, at også dét, kunne man klare.

 

Blandt børn, med børn og for børn… må jeg derfor denne morgenstund sørge for at få pakket bleer og pusleudstyr, ekstra tøj i lidt i forskellige størrelser, mad&drikke, forstørrelsesglas, plaster, telefon, kamera og overtøj efter vejret …blandt børn, med børn og for børn…sender jeg forældre trygt på arbejde, tager telefonen, tørrer numser, trøster børn, holder i hånden, afleverer telefonbeskeder og planlægger pædagogiske forløb og dokumentation af samme. Jeg er glad og lettet, da nærmeste kollega møder ind som et kærkomment supplement til dén energi, jeg tilnærmelsesvist har opbrugt i den gode sags tjeneste. Blandt børn, med børn og for børn.

 

Og skovturen! Selve den pædagogiske aktivitet, man som udenfor stående kunne fristes til at fokusere på, den er ikke engang begyndt endnu! Men de vigtige forberedende pædagogiske opgaver er løst, og chancen for at få og give en god oplevelse i naturen er dermed tilstede.

 

Blandt børn, med børn og for børn.

 

Kommentarer