Så skete det……………….

Der bare ikke måtte ske.

Den første kommune er på banen med sin egen fortolkning og udmøntning af intentionerne i den nye folkeskolereform.

Det betyder varslede fyringer af pædagoger, for den forlængede skoledag skal jo finansieres.

Det er de værste forestillinger om realiseringen af folkeskolereformen, der er blevet til virkelighed.

Det snævre syn på folkeskolen og hvad en skoledag skal indeholde får nu den betydning, at børnenes skoledag netop bare bliver længere, mens opkvalificeringen af indholdet og fokuset på de sociale miljøer, og børnenes trivsel, udebliver.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er skandaløst og en falliterklæring i forhold til børnene og samfundet som helhed.

Folkeskolereformen må ikke resultere i endeløse skoledage med tavleundervisning og tests. Det er tvingende nødvendigt at børnene får dage der er varierede i både indhold og undervisningsformer.

Vi pædagoger ved hvor nødvendigt det er for børnene at de bliver set og hørt, at der hurtigt bliver skiftet miljø/undervisningsform/fokus når børnene er ved at være fyldt op. Ellers foregår der ingen læring – uanset om det drejer sig om undervisning eller andre sammenhænge hvor børnene skal være opmærksomme og modtagelige.

Dette fokus har pædagogerne netop – det er vi uddannet til.  Vi er uddannet til at skabe miljøer der er udviklende og demokratiske, hvor børnene har en stemme og bliver taget alvorligt.

Det bliver de på ingen måde hvis folkeskolereformen bliver udmøntet som i Herlev (http://www.bupl.dk/fagbladet_boern_og_unge/nyheder/folkeskolereform_herlev_vil_fyre_paedagoger?opendocument&utm_source=Nyhedsbrev%20skolereform%20310113&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified). De kommende generationer af borgere i Danmark skal kunne andet og mere end at sidde på skolebænken.

De skal netop udvikle sig til medborgere i et demokratisk samfund, hvor vi tager hånd om hinanden, er bevidste om vores egen rolle i de sammenhænge vi indgår i, og hvor der er pladstil alle – også dem der ikke fik den højeste scorei testen. Disse sider af børnenes udvikling er pædagogerne uddannet til at tage hånd om.

Herlevs fortolkning af intentionerne i folkeskolereformen kræver en hurtig reaktion fra bådeBUPL og regeringen.

 Christine Antorini skal gøre det klart for alle kommuner hvad hendes intentioner er, og indtil nu har det netop ikke været at køre pædagogerne ud på et sidespor. Og hun skal skrive pædagogerne ind i folkeskoleloven, så det ikke er muligt for den enkelte kommune at fortolke fuldstændig frit.

 BUPL skal markere meget tydeligt at folkeskolereformen ikke skal finansieres med pædagogstillinger – det vil være et skråplan, både for faget og for de børn der skal undvære deres dygtige pædagoger. BUPL skal være meget tydelige i deres krav om, at få skrevet pædagogerne ind i folkeskoleloven, og de skal kræve tydelige retningslinjer for pædagogernes rolle i folkeskolen – både hvad angår timetal og arbejdsopgaver.

Ellers er katastrofen i Herlev ikke den sidste af sin slags i forlængelse af folkeskolereformen – så kommer vi til at se mange forskellige, men alle lige forfærdelige, scenarier, hvor pædagogerne med sikker hånd bliver henvist til 20 timers stillinger i de amputerede Sfo´er, og folkeskolen udvikler sig til en ensporet  institution, der ensretter børnene, og skiller dem fra der ikke kan leve op til kravene – dem kan vi alligevel ikke bruge til noget.

vågn nu op Antorini og BUPL.

Og VÅGN NU OP alle I pædagoger derude i Danmark. Vi skal have fortalt vidt og bredt om vores vigtige rolle i folkeskolen – også gerne lokalt på de skoler hvor vi er ansat.

Lad dem forstå at vi er en uundværlig del af den danske folkeskole, hvis vi skal udvikle livsduelige mennesker og ikke robotter.